fredag den 6. juni 2014

Dag 1: Danmark til Bude

B&B Fairway House, 8 Downs View i Bude. Fra vores kvist-
værelse har vi udsigt over byens golfbane og havet som ligger
ca. 200 meter derfra. Herfra starter vores ca. 450 km lang
vandring ad vandrestien SWCP (South WestCoast Path)

En video fra vores først vandredag

Den første rejsedag til nye eventyr

Fish and chips som smager
alt for fedt. Øv
Fagre nye verden. I dagens Danmark er det selvbetjening hele vejen til gaten i Københavns lufthavn.  Selv bagagen sørger man selv for at scanne ind ved transportbåndet. Det går stærkt, når det hele virker uden tekniske sammenbrud. Efter et par timer senere lander flyet i Gatwick og vi tager Expresstoget til London. Toget kører ca. hvert 15 min. Efter 35-40 min holder toget på Victoria Station. Derfra en smuk vandretur på ca. 45 min gennem Hyde Park til Paddington station.  Hyde Park gemmer på en smuk rosenhave, en masse fugle og deres unger i "The serpentiner" søen. Et enkelt egern dukker også frem bag et træ. Fra Paddington station går det videre med toget, det engelske First til Exeter st David. Det tager også et par timer. Derfra går turen videre med stagecoash bussen X9 til Bude. Den energiske chauffør bringer os frem i god behold efter endnu et par timer. Det er en lang dag fra kl. 4 om morgenen til kl. 18.30. Vores B&B er et dejligt sted at overnatte efter sådan en tur.  Det er nogle få ventetider hist og her som gør det til en tur på 14 timer inden målet er nået. Man ventetiden bruges til at vandre rundt, spise og orientere sig. Det føles slet ikke så krævende og kedeligt, da der er så meget at se på vejen.
Ved ankomsten til Bude kan vi ikke finde vej til B&B, hvor vi på forhånd har reserveret og beslutter derfor at gå til en turistinformation, der ligger tæt på sidste stop med bussen. Turistinformationen er lukket, men der er en indendørs opholdsplads. Efter kort tid dukker en engelsk dame op, men også hun må gå forgæves. Hun fortæller at hun og hendes mand søger overnatning, der  er billigere end hotellet i byen.  Hun tager en brochure som ligger fremme og går ud i bilen til hendes mand. Jeg kommer i tanke om synkronicitetsbegrebet, hvor det handler om at være tilstede med krop og sjæl lige her og nu og få det bedste ud af situationen. Men andre ord at være meget nærværende og bevidst om situationen, så sker der noget...
Ægteparret har måske et kort over byen. Jeg kan oplyse dem om et godt overnatningssted. Måske!...Det viser sig at der i brochuren som den engelske dame tager med sig, findes et brugelig kort. Efter en behagelig udveksling foreslår ægteparret at køre os frem til vores bestemmelse
Vores dejlige B&B i Bude. Kan
i allerhøjeste grad anbefales.
sted og de får måske mulighed for også at overnatte billigere samme sted som os! Midsandten om det ikke lykkes. Alle bliver glade inklusiv værterne.

Vi beslutter os for at spise fish and chips som aftenmad. Jens, min rejsefælle, henter det og vi glæder os til at sætte tænderne i maden. Men vi bliver rigtig skuffet. Det er ikke lige det vi har forventet. Det smager alt for meget af fedt. Der er muligt at få ordentligt fish and chips, men ikke i Bude. Øv og 3 gange øv.  Vi er for trætte til at finde noget andet at spise og vi ved at næste morgen venter der engelsk breakfast. Det får vores maver til at være tolerante over for situationen.
Dagens overnatningssted: B&B Fairway House, se fotos.