mandag den 9. juni 2014

Dag 4: Port Isaac til Trevone



Morgendagens starter med bus

B&B i Port Isaac hvor vi overnatter er et skønt sted og kan absolut anbefales videre (se forgående dag nederst på siden). Værtinden er meget åben. Hun fortæller om sin familie, huset og stedets historie med et skønt smil og med en særlig engelsk lune. Det minder lidt om de gamle lune jyder, dog synes jeg de er langt mere gæstfrie end hvad jyderne kan præstere. Man selvfølgelig kan det være min gamle jydeafstamning som giver mig lidt fordomme.
Manden af huset har selv bygget sit hus. Det er af granit og der er indlagt store egetræsbjælker. Det er nogle smukke råvarer og det giver huset en bestemt atmosfære. Det er ofte at husene i Cornwall har disse råvarer af sten, granit, skifer og en masse skønne blomster rundt om huset og i deres haver.
Vi har hele underetagen for os selv, da vi er de eneste overnattende gæster. Det er rart ind i mellem og vi behøver derfor ikke at dele badeværelse med nogen hvad der ellers vil være standarden for dette sted.
En stor modkørende bil kommer og pladsen er meget trang. Man er nødt
køre helt tæt forbi hinanden og hækken langs vejen. 
Jens har problemer med sit knæ, så vi vælger simpelthen at tage bussen denne morgen til Rock, som er en lille by med en havn, hvor vi skal tage færgen over til Padstow. Der tager ca. 20 min. at sejle. Vi vælger denne løsning, da vi har fået at vide, at dagens strækning er hård at gå.  Senere finder vi ud af, at det skal man ikke tage for gode varer. Hvad der er hårdt at gå for nogle englændere, er ikke det samme som det vil være for folk som er indstillet på at vandre og da slet ikke for "garvede" pilgrimme.
Det er lidt af en oplevelse at køre i bus, da vejene flere steder er så smalle, at det ikke er muligt for bilerne at passere hinanden. Enten er den ene bil nødt til at bakke et godt stykke tilbage og ind i en lille dertil indrettet holdeplads for at den anden bil kan køre videre eller også kan man på lang afstand se at der kommer en modkørende og så er man ganske enkelt nødt til at vente. Andre steder er man kommet i den situation at man forsøger at køre lidt op eller så langt ind til grøftekanten eller hækken, så man lige akkurat, kan komme forbi hinanden. Det er lige før at man får lyst til at trække maven ind også. Når to store biler skal passere hinanden, så er det lidt af et cirkus. Men de er vel vandt til det!

Tog og busser i England

Det er forholdsvis billigt at køre i bus i Cornwall, hvorimod det er dyrt at køre i tog. Det er også vigtigt i så fald at man kører langt i tog, at få pladsreservation. Der er ikke mange fri-pladser i toget. Da vi skal fra London til Exeter St Davids er vi heldige at få plads, så selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det koster til gengæld mellem 600 -700 kr. at køre strækningen. Medens vi fra Exeter St Davids til Bude tager bus til langt mindre pris. Jeg husker det som omkring 100 kr.
Medens jeg husker det, så vil jeg lige gøre opmærksom på at det er muligt at tage Western Greyhound bussen langs kysten. Hvis man ikke lige orker at gå en enkelt dag eller ønsker at kombinere, så er der altid en bus på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen, som kommer langs kystruten. Men så vidt jeg ved, skal man være indstillet på at skifte bus undervejs nogle steder.
På vej til færgelejet i Rock, hvor vi skal sejle til Padstow.
Sejladsen tager ca. 20 min og der er flere afgange
i løbet af en time i "myldrertiden" eller
turistsæsonen. 

Vi krydser floden mellem Rock og Padstow

Da vi ankommer til Rock, skal vi gå det sidste stykke ned til færgelejet. Det er en smuk flod som skiller Rock og Padstow fra hinanden.  De små fiskebåde ligner puslebrikker som er spredt rundt på floden og som tilsammen danner et stort puslespil. Efter at vi er sejlet og gået et stykke fra Padstow ankommer vi til en strand. Vi vælger at bruge lidt tid på at dyppe tæerne og bare nyde det salte hav, indånde den frisk luft og nyde solen stråler. Jeg må lige ud og dyppe lidt mere end tæerne for første gang på vores vandring.

Tidevandet 

Vi stiller vores rygsække på sandet et stykke fra vandet og opdager at tidevandet er på vej.  Vandet kommer langsom længere og længere ind mod land, men vandet kommer også fra sandet af, nedefra og op! Det vil sige at vore rygsække står ikke på sikker grund, som vi regner med. Vi skal flytte rundt med dem og være opmærksom på hvorledes tidevandet kan snige sig ubemærket ind på én. Tidevandet er ikke specielt farligt på dette sted, da det er nemt at komme væk og ind på fast grund.  Jeg begynder dog at forstå hvorfor at tidevandet kan være en fælde, hvis man ikke tager sig i agt. Der er bugter og vige, hvor det bare ikke er muligt at slippe væk hurtigt nok, hvis man ikke er opmærksom på skiftet. Det skyldes de stejle klipper og skråninger.  Der er mange steder hvor der er coastguards, og hvor lifeguards kører rundt i små biler for at få folk væk fra strandene i tide.
Her er det forholdsvis nemt at komme væk fra tidevandet,
når det begynder at stige. Andre steder kan det være en
fælde, hvis man ikke tager tidevandsskiftet alvorligt
eller er opmærksom på disse forhold. 


Efter at have nydt den skønne strand fortsætter vi langs kysten og kommer forbi nutidens kystbevogtning. Det ser ud til at det er "pensionister" der har fået en frivillig tjans til at holde øje med horisonterne. Det er sjovt at tænke på at kystvejen egentlig er anlagt af den gamle kystbevogtning. Dengang der var smuglere til og man var nødsaget til at sætte en stopper for denne ulovlige handel der foregår. På den måde bliver kystvejen anlagt.

Fugleflugtlinjen og shortscuts 

Kystvejen er så og sige bogstaveligt talt anlagt helt ud til havet hele vejen rundt om grevskabet Cornwall. Det kan give mange ekstra kilometer at gå når man bruger den i dag som en vandrerute. Man vandrer ikke i fugleflugtlinjen. Ind i mellem har man virkelig lyst til at lave nogle "shortcuts".
Her kan man få fornemmelse af hvorledes man ikke vandrer
i fugleflugtlinje af kystvejen. Den gamle
kystvej var under bevogtet helt uden til kanten. 

Trevone 

Ved 19 tiden ankommer vi til Trevone. En lille idyllisk landsbyflække med en lille købmand og en pub. Vi bliver overrasket over at opdage at vi får øvreetagen af et hus, som er indrettet til B&B. Det er en hel lejlighed. Skønt sted og dejlig varmt på badeværelse. Det er meget rart, så kan vi nemlig få vasket det tøj vi går i og få det tørret natten over. Jeg har ikke specielt lyst denne dag at gå på opdagelse i landsbyen, men går dog lige op til købmanden for at handle lidt ind til vores aftensmad. Jens går en tur på pubben og jeg vælger at gå hjem for at nyde stilheden og slappe af i hele kroppen og spise lidt mad.

Bagage og vask 

Når vi vandrer har vi så lidt tøj med som overhovedet muligt og helst vasker vi det tøj vi går og står ligeså snart vi når frem. Det som vejer er sovepose, telt, kamera og toiletsager. Sovepose og telt kan man helt undvære såfremt man vælger at overnattet på B&B. På denne tur har jeg foretaget alle pladsreservationer hjemmefra. 

Reservation på B&B 

På denne tur har jeg valgt at reservere plads på B&B på forhånd. Det er meget rart ikke at skulle tage stilling til hvor skal man sove for en gangs skyld. Det er noget af det som kan tage lidt af energien fra dig på en pilgrimsvandring. Man ved simpelhen ikke hvor man havner henne om aftenen. Det er sundt at prøve ikke at være super struktureret og havde styr på disse ting på forhånd. Men jeg vælger at gøre det denne gang, fordi det også skal prøves. Derefter kan jeg veje fordele og ulemper. Det tager mig godt og vel 14 dages tid at få fuld overblik over turen og finde plads. Det er vigtig for mig at vi har mulighed for at vandre hele dagen uden at være afhængig af bus m.v. Der er dog nogle steder vi er nødsaget til at tage en bus på grund af tidsbesparelser, så vi kan nå det vi gerne vil inden for 3 uger.    Umiddelbart vil jeg sige bagefter at næste tur til Cornwall, vil jeg også foretage reservationer, men nogle steder vil jeg finde andre overnatningssteder. For det første for at prøve at være andre steder og for det andet, der er steder som jeg absolut må komme igen på grund. Jeg har fået en fin fornemmelse af hvilke afstande vi kan vandre og hvilke steder vi kan gøre holdt næste gang. Der var steder hvor jeg ønsker at gøre holdt. Når man foretager reservationer er der ofte mulighed for at aflyse et par dage i forvejen, måske mister man 10% som er udlagt som depositum. Det er også mulighed for at overnatte i telt. Det vil jeg gøre hvis jeg var ung og ikke har brug for så megen komfort. Men alderen har sat i sine spor i mine vaner. Selv da jeg gik Caminoen i Spanien anden gang, vælger jeg at overnatte på pensionater. Jeg kan ikke holde de store sovesale ud i længden, men har brug for at trække mig tilbage og have mit eget fri-rum i løbet af aftenen og natten. 

Dagens overnatning: Puffins, The loft room 
Bed and Breakfast under loftet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar